ESCAPE

16 mei - 22 juni 2024

Op deze groepstentoonstelling verwelkomen we de kunstenaars Diego Herman, Jack Berben en Jean-Baptiste Brueder.

Diego Herman

Border, 2023

Acryl op doek

160 x 240 cm

Diego Herman (° 1994) KASB Brussel, Master in Schilderkunst

Zijn schilderijen bestaan uit een synthetische weergave van elementen uit het stedelijke en voorstedelijke gebied. De kunstenaar gebruikt het vocabulaire van een geglobaliseerd landschap als uitgangspunt van waaruit hij de begrippen eigendom, de habitat en alteriteit verkent in composities die hybride plaatsen tonen.

Een van de drijvende krachten achter zijn werk is zijn persoonlijke ervaring als Belgisch staatsburger uit een multicultureel gezin en het gevoel nergens bij te horen. Dezelfde onderliggende kwestie’s vormen de oorsprong van elk schilderij dat hij maakt.

Herman beschouwt het landschap graag als een politiek schilderonderwerp in die zin dat het, zelfs als er geen menselijke figuur zichtbaar is, gaat over mensen en het fysieke bewijs van hoe we samenleven. Wat hem interesseert in het schilderen van deze landschapselementen is dat ze, doordat ze in het middelpunt van de belangstelling komen te staan, menselijke zwakheden onthullen.

De afstand die het schilderen met zich meebrengt, laat de inspanningen zien van een mensheid die zich kwetsbaar weet en die een hek probeert te plaatsen tussen zichzelf en de wereld. Een gevoel van leegte is ook gerelateerd aan zijn werken.

Herman is gefascineerd door het belang van grenzen en begrenzingen in de manier waarop we over ruimte denken. De afgelopen jaren heeft hij gewerkt met het motief van het hek als een sterk symbool voor de belemmering van de vrije beweging van lichamen. Hij heeft er een industrieel object in gevonden dat door zijn constante vorm deel uitmaakt van een universeel vocabulaire.

Door de tijd heen zijn hekken en kooien aanwezig gebleven in zijn werk en delen ze het schilderoppervlak met andere terugkerende onderdelen zoals plastic stoelen en kleurenpaletten die verwijzen naar thermische beelden die gebruikt worden voor oorlog en jacht.

English

Diego Herman (b. 1994) KASB Brussels, Master in painting

His paintings consist of a synthetic representation of elements from the urban and suburban area. The artist uses the vocabulary of a globalized landscape as a starting point from which he explores notions of ownership, habitat and alterity in compositions that show hybrid places.

One of the driving forces behind his work is his personal experience as a Belgian citizen from a multicultural family and the feeling of not belonging anywhere. The same underlying issues are the origin of every painting he creates.

Herman likes to consider the landscape as a political painting subject in the sense that, even if no human figure is visible, it is about people and the physical evidence of how we live together. What interests him in painting these landscape elements is that because they become the center of attention, they reveal human frailties. The distance involved in painting shows the efforts of a humanity that feels vulnerable and tries to put a fence between itself and the world. A sense of emptiness is also related to his works.

Herman is fascinated by the importance of borders and boundaries in the way we think about space. In recent years, he has worked with the motif of the fence as a strong symbol of the impediment to the free movement of bodies.

He has found in it an industrial object whose constant form makes it part of a universal vocabulary. Over time, fences and cages have remained present in his work, sharing the painting surface with other recurring components such as plastic chairs and color palettes that reference thermal imagery used for war and hunting.

Jack Berben

Propeller Priest, 2022-2024

Gerecycleerd aluminium, verlichting

120 x 100 x 40 cm

Jack Berben (° 1968, Schoten)

Imaginair-technisch brengt de kunstenaar schaalmodellen van arctische voertuigen, praktisch volledig vervaardigd uit gerecycleerd aluminium. In zijn werk ziet men een nieuwe combinatie van recyclage, nostalgie, futurisme, een Belgische link, ironie en vooral….passie.

Project "Antarctica 2048": aluminium prototypes, objecten en installaties”.

Berben neemt u mee in zijn denkbeeldige universum en toont modellen van poolreddingsmiddelen en gerecycleerde voorwerpen om te verkennen. Zijn interviews met de Belgische poolreiziger Dixie Dansercoer (1962-2021) vormden de basis van het project "Pusher" in 2022 en worden momenteel voortgezet in het nieuwe project "Antarctica 2048".

Hij werkt uitsluitend met gerecycleerde materialen en wilt de aandacht vestigen op het belang van de bescherming van Antarctica tegen de realiteit van de industriële exploitatie die gepland is na 2048.

In zijn prototypes zijn veel "lagen" te zien:

  • nostalgie en tegelijkertijd futurisme

  • een eerbetoon aan functioneel design en consequente schoonheid

  • een eerbetoon aan de Belgische lucht-macht, de Belgische ontdekkingsreizigers en onze aanwezigheid op Antarctica

  • ironie, filosofie en Belgisch surrealisme

 “Mijn zoektocht om mezelf kunstzinnig uit te drukken is een proces dat onvoorspelbaar is, me enthousiast maakt, geduldig, tevreden..... Vaak worden mijn handen overgenomen, onafhankelijk van mijn hoofd, wat resulteert in onvoorspelbare vormen. Creëren is een zoektocht, het is onmogelijk te ordenen. Het komt. Of niet. Na de eerste stappen vraagt het om een zekere afstand om na te denken over het resultaat.”

English

Jack Berben (b 1968, Schoten)

`Imaginary-technical, the artist presents scale models of arctic vehicles, made almost entirely of recycled aluminum. In his work one sees a new combination of recycling, nostalgia, futurism, a Belgian link, irony and above all....passion.

Project "Antarctica 2048: aluminum prototypes, objects and installations".

Berben will take you into his imaginary universe and show models of polar rescues and recycled objects to explore. His interviews with Belgian polar explorer Dixie Dansercoer (1962-2021) formed the basis of the project "Pusher" in 2022 and are currently being continued in the new project "Antarctica 2048”.

He works exclusively with recycled materials and wants to draw attention to the importance of protecting Antarctica from the reality of industrial exploitation planned after 2048.

Many "layers" can be seen in his prototypes:

  • nostalgia and futurism at the same time

  • a tribute to functional design and consistent beauty

  • a tribute to the Belgian air force, Belgian explorers and our presence in Antarctica

  • irony, philosophy and Belgian surrealism

"My quest to express myself artistically is a process that is unpredictable, makes me enthusiastic, patient, satisfied..... Often my hands are taken over, independent of my head, resulting in unpredictable forms. Creating is a quest, it is impossible to order. It comes. Or not. After the first steps, it requires some distance to reflect on the outcome.

Jean-Baptiste Brueder

Mirage, 2023

Gravure en aquarel op gips

30 x 38 cm

Jean-Baptiste Brueder (° 1966)

Jean-Baptiste is een Franse kunstenaar die sinds 5 jaar in Brussel woont. Hij is gefascineerd door de architecturale diversiteit van deze hoofdstad en wordt aangetrokken door de voortdurende en onophoudelijke transformatie ervan.

Hij gebruikt en hergebruikt bouwmaterialen, in het bijzonder industriële gyproc. Gewoonlijk wordt het gebruikt om muren te isoleren, maar hier wordt het een polymorfe gevel, een vorm van interactie tussen kunst en architectuur. Zowel in het detail van het materiaal als in de structuur als geheel zoekt Jean-Baptiste naar vormen van fragiliteit die aanwezig zijn in de architectuur. 

English

Jean-Baptiste Brueder (b 1966)

Jean- Baptiste Brueder (1996) is a French artist based in Brussels since 5 years. Questioned by the architectural diversity of this capital, he is attracted by its continual and incessant transformation.  

He uses and diverts construction materials, notably industrial gyproc. Usually used for wall insulation, here it becomes a polymorphous façade, a form of interaction between art and architecture. Both in the detail of the material and in its overall structure, Jean-Baptiste seeks out forms of fragility present in architecture.